Hate djurplågare

Har ni kanske egna hästar? Ponnyer? Hur som, det viktigaste är HUR NI BEHANDLAR DEM. Nu har ni fått något fint, man kan säga någons liv i sina händer. Men vad många gör då är att på något sätt förstöra det här, genom att gång på gång straffa det. Hon hoppade inte 80, dumma häst! Vadå då? Det beror mest på dig som ryttare, om du kan ta förluster. Hästen du hoppade kanske hade hoppat högst 70 i sitt liv, eller var trött på att bara få straff när den river eller vägrar, och inte får något stöd och uppmuntran när den är duktig. Jag brukar säga att jag berömmer när den är duktig men inte straffar den om den inte hoppade hindret. Då kör jag igen. Det kanske inte är det snabbaste sättet att lära hästen rätt men absolut det långvarigaste, det skapar vänskap. 
Det här med att slå hästen då? Ryta åt den, skrämma den för ett enda litet fel steg (arrow) ville in först av alla för det var regnigt och blött, dumma, pisk och smisk!Seriöst, hästar är inte mekaniska plastdockor, utan faktiskt levande och kännande väsen! Blir så arg på folk som säger: jo, jag får slå honom, han förtjänade det. Jo, visst, kära hästtjejer/killar. Säkert. Det regnade och var blött, (arrow) ville in i värmen, för det fick han en knytnäve på nosen. Absolut enda fallet då jag tycker att det i någon mening är okej att slå hästen är när det börjar bli farligt, och man ser det som sista utväg. 
Säg att det regnar när du cyklar från skolan, du springer in, kastar av dig gummistövlarna för att värma dig vid en kopp varm choklad. Men så långt hinner du inte, för där kommer mamma och slår dig och tvingar dig ta ett steg ut i ösregnet. Vi ska behandla hästarna som vänner, inte som slavar!
Behandla din häst ordentligt nästa gång blir så trött på djurplågare dom borde inte ens ha djur >:( 

Aja hoppas ni mår bra
Puss

Kommentarer
Ylva säger:

Jag tycker precis som du! Bra skrivet!

2013-11-03 | 23:12:42
Bloggadress: http://fam.solli.it

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback